The National Council will vote on the Postulat on June 9, 2022 – contact your parliamentarians now! (19.5.2022)

Dear Supporters,

We just received the schedule for the Summer Session of the National Council: the Postulat 22.3390 “Für Chancengleichheit und die Förderung des akademischen Nachwuchses / Pour l’égalité des chances et le soutien de la relève scientifique” will be treated on June 9!

Many of you contacted us after our newsletter last week, expressing your interest in writing to your political representatives. Many thanks to all of you! Since there were a number of questions that came up repeatedly, we thought it best to share some straightforward steps: 

  1. Go to the website of the parliament and find the email address of the representatives of your canton.
  2. We have prepared a template letter in German, French and English (at the end of the newsletter) to give you a starting point for your message.
  3. Individualize and personalize your message. Tell the parliamentarians who you are and why a change of the academic system is important to you. (This is an important step, as a personal story is more effective than an anonymous email).
  4. In particular, contact the parliamentarians that represent your canton on the national council – but of course feel free to contact as many as you have time and energy.
  5. Send off the email(s)

Let’s make sure all our politicians know about the concerns and issues in Swiss higher education and understand that we need change now — and thus need them to vote in favor of the Postulat on June 9!

Your responses to our last newsletter were truly motivating for all of us! Let’s make sure we take this important next step – with less than a month to go, we need all of you to advocate for a better future for Swiss higher education institutions.

With our very best of wishes,

Your Petition Committee

GERMAN: Briefvorlage (Mit Asterisk ***** markierte Stellen müssen zwingend ergänzt werden)

Sehr geehrter Herr Nationalrat ***** / Sehr geehrte Frau Nationalrätin ******

Meine Name ist **** und ich bin ***** Funktion/Anstellung/Hochschule *****.

Die Arbeitsbedingungen des Mittelbaus an den Hochschulen der Schweiz sind schon seit längerem ein Thema. Insbesondere die befristeten Anstellungen weit nach Abschluss des Doktorats und die fehlenden Zukunftsperspektiven sind ein ernstzunehmendes Problem, nicht nur für die Personen aus dem Mittelbau selbst, sondern auch für die Hochschulen selbst. Für eine gute Lehre und Betreuung der Studierenden sowie für gute Forschung braucht es dringend einen Struktur- und Kulturwandel an unseren Schweizer Hochschulen.

**** Was sind Ihre/Deine persönlichen Erfahrungen? Warum ist ein Kulturwandel an Hochschulen für Sie/Dich persönlich wichtig? Was sind Ihrer/Deiner Meinung nach die Chancen, wenn die Anstellungsstrukturen und Karriereoptionen angepasst werden? ****

Mit dem Kommissionspostulat 22.3390 «Für Chancengleichheit und die Förderung des akademischen Nachwuchses» der WBK-N haben Sie nun die Möglichkeit, zentrale Weichen für die Hochschulen in der Schweiz zu stellen. Damit ermöglichen Sie, dass genau diese bekannten Probleme angegangen werden können.

**** Fakten, die aufgeführt werden können (wähle 1-2 aus, die dir besonders wichtig sind):

  • Noch immer sind nur gerade ein Viertel aller Professuren von Frauen besetzt, wobei die Frauen die Hochschulen insbesondere in der Zeit nach dem Doktoratsabschluss verlassen. Der eben erschienene Schlussbericht im Rahmen des Programms Chancengleichheit und Hochschulentwicklung (2017-2020/21) von Swissuniversities zeigt eindrücklich, dass sich die Vereinbarkeit von wissenschaftlicher Karriere und Familie in der letzten Dekade nicht verbessert hat und dass dabei der grösste Handlungsbedarf bei den Anstellungsbedingungen des Mittelbaus liegt.
  • Im internationalen Vergleich schneidet die Schweiz schlecht ab: die Arbeitsplatzunsicherheit für das wissenschaftliche Personal ist nicht einmal in Deutschland so hoch wie bei uns. In Grossbritannien oder den Niederlanden sind die befristeten Anstellungen bei ca. 30% – in der Schweiz bei 80%.
  • 80% des wissenschaftlichen Personals ist in der Schweiz befristet angestellt und muss den Arbeitgeber jeweils nach wenigen Jahren wieder verlassen. Dies ist nicht nur schlecht für die Lebensplanung der Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler, sondern führt auch zu einer extremen Personalfluktuation an den Hochschulen – was gerade im Wissenssektor besonders einschneidend ist. Dies hat nicht nur Folgen für die Forschung, sondern insbesondere auch für die Qualität der Lehre und für die Betreuung der Studierenden.
  • Die Wahrscheinlichkeit, an Depressionen und Angstzuständen zu erkranken ist für den wissenschaftlichen Nachwuchs bis zu sechsmal höher als für die allgemeine Bevölkerung, wie dies durch immer mehr Studien belegt wird (zum Beispiel hier). Für die Schweiz fehlen solche Studien leider noch immer und doch: bei steigenden Gesundheitskosten sind öffentliche Einrichtungen wie Hochschulen in der Verantwortung, hier eine Vorbild Funktion einzunehmen und die psychische Gesundheit ihrer Mitarbeitenden zu schützen.
  • Um den Fachkräftemangel anzugehen, brauchen wir nicht nur mehr Personen, die in den jeweiligen Bereichen studieren, sondern auch Personen, die diese Studierenden richtig ausbilden und die Forschung vorantreiben. Ein besseres Arbeitsumfeld für Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler bedeutet ein besseres Lernumfeld für Studierende, weil die Dozierenden weniger erschöpft sind und die Kapazität für eine angemessene Betreuung haben. Festanstellungen geben dem akademischen
    Personal einen Anreiz, in ihre pädagogischen Fähigkeiten zu investieren. So wäre das Unterrichten nicht mehr eine Nebenaufgabe, sondern würde aufgewertet und professionalisiert.

Ich bitte Sie deshalb nachdrücklich, das Postulat 22.3390 zu unterstützen – für die Forschenden, für die Studierenden und für die Zukunft unserer Hochschulen!

Mit herzlichem Dank für Ihre Arbeit im Nationalrat und mit freundlichen Grüssen

*****


French:  lettre type (les passages contenant des astérisques **** doivent être complétés ou adaptés)

Monsieur le Conseiller national ***** / Madame la Conseillère nationale *****,

Mon nom est **** et je suis **** fonction/poste/haute école ****.

Les conditions de travail du corps intermédiaire des hautes écoles suisses sont un sujet de préoccupation récurrent. Le nombre élevé de personnes engagées sur des contrats à durée déterminée bien après l’obtention de leur doctorat et l’absence de perspectives d’avenir qui en découle est particulièrement problématique, tant du point de vue des personnes concernées que de celui des hautes écoles. Il est urgent qu’un changement structurel et culturel ait lieu au sein des hautes écoles suisses afin de renforcer la qualité de la recherche, d’assurer un enseignement de haut niveau et de garantir un accompagnement adéquat pour les étudiants et étudiantes.

**** Quelles sont vos/tes expériences personnelles ? Pourquoi un changement de culture au sein des Hautes écoles est-il particulièrement important pour vous/toi ? D’après vous/toi, quelles sont les opportunités d’une modification des conditions de travail et des possibilités de carrière?

Le postulat 22.3390 « Pour l’égalité des chances et le soutien de la recherche » de la CSEC vous permet d’apporter des changements centraux et nécessaires au sein hautes écoles et d’ amener les solutions adéquates, répondant précisément à ces problèmes connus de longue date.

**** Faits qui peuvent être rappelés (choisissez-en 1 ou 2 qui sont importants pour vous) :

  • Aujourd’hui encore, seul un quart des postes de Professeur·es sont occupés par des femmes et elles sont nombreuses à quitter les hautes écoles après leur doctorat. Le rapport récemment publié par swissuniversities dans le cadre du programme Égalité des chances et développement des hautes écoles 2017-2020/21, montre que la conciliation entre carrière scientifique et famille ne s’est pas améliorée ces 10 dernières années et priorise le problème des conditions d’emploi du corps intermédiaire comme champ d’intervention et d’action.
  • En comparaison internationale, la Suisse fait pâle figure : l’insécurité de l’emploi pour le personnel scientifique y est encore plus élevée qu’en Allemagne. En Grande-Bretagne ou aux Pays-Bas, les emplois à durée déterminée sont d’environ 30% – en Suisse, de 80%.
  • 80% du personnel scientifique en Suisse est engagé à durée déterminée. Ce n’est pas seulement un problème pour la planification professionnelle et privée des scientifiques, mais conduit aussi à une fluctuation très importante du personnel des hautes écoles. Cette fluctuation a des impacts négatifs sur la qualité de la recherche, mais aussi sur l’enseignement et l’accompagnement des étudiants et étudiantes.
  • La probabilité de souffrir de dépression et d’anxiété est jusqu’à six fois plus élevée pour les jeunes scientifiques que pour la population générale, comme le prouvent de plus en plus d’études (par exemple ici). En Suisse, il n’y a malheureusement pas encore d’études de ce type. Néanmoins, on peut rappeler que, face à l’augmentation des coûts de la santé, les institutions publiques telles que les hautes écoles se doivent d’assumer une fonction exemplaire dans la protection de la santé mentale de leurs collaborateurs et collaboratrices.
  • Pour s’attaquer à la pénurie de personnel qualifié, nous avons besoin non seulement de plus de personnes étudiant dans les domaines concernés, mais aussi de personnes capables à la fois de former correctement ces étudiants et étudiantes, que de faire avancer la recherche. Un meilleur environnement de travail pour les scientifiques signifie, de fait, un meilleur environnement d’apprentissage pour les étudiants et étudiantes. Les enseignant-e-s seraient moins épuisé-e-s et auraient la capacité d’assurer un encadrement adéquat. La création de postes stables donnerait au personnel académique la motivation nécessaire à investir dans les compétences pédagogiques. L’enseignement serait ainsi valorisé et ne constituerait plus simplement une tâche accessoire dans la vie des chercheurs et des chercheuses.

Pour les chercheurs et chercheuses, pour les étudiants et étudiantes et pour l’avenir des hautes écoles, je vous demande donc de soutenir ce postulat !

En vous remerciant chaleureusement pour votre travail au Conseil national je vous adresse mes salutations distinguées,

******


English: Letter Template (Passages marked with asterisks ***** have to be completed or adapted)

Dear National Councilor *****,

My name is ***** and I am ***** function/employment/university *****.

The working conditions of mid-level staff at Swiss higher education institutions have been of concern for some time. Particularly problematic are researchers’ short-term contracts long after the completion of the doctorate and the lack of prospects, not only for the researchers themselves, but also for the higher education institutions. Good teaching and supervision of students, as well as good research urgently needs structural and cultural change at our Swiss higher education institutions.

**** What have your own experiences been? Why is a cultural change at Swiss higher education institutions important to you personally? In your opinion, what are the opportunities if employment structures and career options are changed and adapted? ****

With the commission postulate 22.3390 «Für Chancengleichheit und die Förderung des akademischen Nachwuchses» of the WBK-N, you now have the opportunity to initiate the necessary changes for Swiss higher education. Thereby you would make it possible for these problems to be tackled.

**** Facts that can be included (chose 1-2 that are important to you):

  • Women still only hold a quarter of all professorships – with women leaving higher education institutions especially in the post-doctoral period. The recently published final report within the framework of the swissuniversities’ program Chancengleichheit und Hochschulentwicklung (2017-2020/21) shows once again that the compatibility of academic career and family life has not improved in the last decade and that the most pressing need for action are indeed the employment conditions of non-professorial academic staff.
  • In an international comparison, Switzerland cuts a bad figure: not even in Germany is job insecurity for academic staff as high as it is here. In the UK or the Netherlands, temporary employment is around 30% – in Switzerland it is 80%.
  • 80% of non-professorial academic staff in Switzerland is employed on short term contracts, which means that they have to leave their employer after a few years. This is not only impacts researchers life planning negatively, but also leads to extreme staff turnover at higher education institutions, which is particularly consequential in the knowledge sector. This has negative effects all-around – impacting research, the quality of teaching, and the supervision of students.
  • The likelihood of suffering from depression and anxiety is up to six times higher for young scientists than for the general population, as evidenced by an increasing number of studies (for example here). Unfortunately, such studies are still lacking for Switzerland, and yet: with rising healthcare costs, public institutions such as universities have a responsibility to act as role models and protect the mental health of their employees.
  • To address the shortage of skilled workers, we not only need more students in those disciplines, but crucially also people who can properly train these students and further research. A better working environment for scholars means a better learning environment for students, because faculty are less exhausted and have the capacity to provide adequate supervision. Permanent positions give academic staff an incentive to invest in their teaching skills. Thus, teaching at higher education institutions would no longer simply be an ancillary task, but its value would be upgraded and it would be professionalized.

I therefore urge you to support Postulate 22.3390 – for our researchers, for our students and for the future of our universities!

With sincere thanks for your work on the National Council and kind regards,

*****

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